24 Sep 2023

Elektrotehnička škola “Nikola Tesla”, Niš

Učenici Elektrotehničke škole “Nikola Tesla” iz Niša potrudili su se da kroz svoj projekat naglase značaj razvijanja svesti o globalnom problemu klimatskih promena, jer je za realizaciju određenih aktivnosti (koje mogu poboljšati naše prilagođavanje na posledice klimatskih promena) potrebno mnogo vremena. Smatraju da su uloga i značaj školskih ustanova u skretanju pažnje na ovaj izazov veliki, te da svako od nas može i treba da doprinese, koliko god može. S tim u vezi, naglašavaju da će budući naraštaji biti u prilici da donose važne odluke i učestvuju u stvaranju kreativnih i inovativnih rešenja koja će pomoći u borbi  protiv klimatskih promena.

Njihovi predlozi za prilagođavanje školskog dvorišta na klimatske promene obuhvataju aktivnosti koje je škola već preduzela ili će to učiniti u bliskoj budućnosti, a odnose se na organizovanje radionica (na časovima građanskog vaspitanja, ČOS-u ili u saradnji s pedagoško-psihološkom službom) na temu klimatskih promena i uređenje školskog dvorišta (izrada kućice za ptice, kante za sortiranje otpada, prostor za sugestivne i značajne poruke o očuvanju prirode i škole, uz uključivanje roditelja koji bi pomogli na različite načine), obogaćivanje školskog dvorišta fontanom uz dodatak klupica, popločanih staza, cveća i drvenog malča, kao i postavljanje solarnih panela na krovu (škola je aplicirala za projekat solarne elektrane), koji bi, između ostalog, rešio problem neadekvatne rasvete i obezbedio energetsku efikasnost.

Kada je reč o “pošumljavanju” škole, u planu im je sadnja drveća oko fudbalskog terena brezama, jelama ili hrastom.

Učestvovanjem u akciji putem mobilne aplikacije „City and me“, koja podstiče i nagrađuje aktivnosti građana poput šetnje, reciklaže i vožnje bicikla, učenici kroz istoimenu fondaciju, obezbeđuju drveće za njihovu „školsku oazu“.

Tu se akcije ove škole ne završavaju. Naime, u izradi je upitnik za učenike kojim se ocenjuje stanje životne sredine, čime su napravili iskorak ka uključivanju u međunarodni program Eko škole, a učešćem u projektu STEAM škola je pokazala da obraća pažnju na zagađenost vazduha koje je, posebno tokom zimskog perioda, bilo prisutno u velikoj meri.

Akciju “Zeleni dnevnik” koja je svoj akcenat postavila, između ostalog, na merenje određenih parametara u školskom dvorištu učenici su sproveli tokom meseca maja ove godine, još jednom dokazujući koliko ozbiljno percepiraju  zabrinjavajuće klimatske izazove.