24 Sep 2023

Gimnazija “Stevan Puzić”, Ruma

Gimnazijalci iz Rume svoja merenja i zapažanja predstavili su kroz svojevrsnu i slikovitu prezentaciju. Akciju merenja sproveli su na ulazu u Sportski centar ,,Gymnasium”, u neposrednom okruženju škole i školskog dvorišta, tokom deset dana, u periodu 24.04 - 05.05.2023. godine. Na svakih sat vremena, u intervalu 08-18 časova beležili su vrednosti temperature, relativnu vlažnost vazduha, posmatrali oblačnost i druge vremenske pojave.

Nakon toga, učenici su konsultovali stručnu literaturu i uočili da, kada je reč o prosečim vrednostima temperature za april, nema bitnijih razlika u istorijskom periodu do 1998. godine i do 2010. godine – one se međusobno razlikuju 0,1- 0,2 °C, a za majske vrednosti se između ovih podataka uočavaju veće temperaturne razlike, 0,5- 0,8°C. Primetili su da su prosečne temperature zabeležene u posmatranom periodu u blagom porastu, odnosno, karakteristične za kasniji period u godini, bliže letnjim temperaturama. 

Da bi lokalno snizili temperaturu, ublažili efekat staklene bašte i smanjili potrebu za klimatizacijom škole i njenog okruženja, učenici su osmislili konstruktivna rešenja koja bi podrazumevala sađenje novih sadnica s istočne strane i u severoistočnom delu dvorišta. Predložili su širokolisne i četinarske vrste koje bi obezbedile optimalnu apsorpciju ugljenika tokom cele godine, odnosno, autohtone vrste poput hrasta,  jele, vrbe,  lipe,  bele i crne topole,  crnog i belog bora, bukve (tipičnih za šume Vojvodine), kao i postavljanje informativnih tabli o zasađenim vrstama u edukativne svrhe. Pored toga, atletsku stazu presvukli bi tartan podlogom koja manje apsorbuje toplotu, postavili bi drvene klupe za prijatan boravak učenika u školskom dvorištu, zatim više kanti za otpatke i kućice za ptice u cilju podrške biodiverzitetu. Izgradnjom biciklističkih staza ka školi i njenom okruženju, podstakli bi učenike i zaposlene da učestvuju u smanjenju emisije izduvnih gasova i vode zdraviji način života.   

Postavljanje solarnih panela na krov fiskulturne sale i na krov južnog dela škole obezbedilo bi energiju koja bi se mogla koristiti za grejanje školskog objekta.  Istovetna rešenja predložili su i za Sportski centar “Gymnazium “, uz dodatno povezivanje zelenih površina škole i sportskog centra i formiranje zelenih krovova gde god je to moguće.